10 rad, jak jíst zdravěji než kdykoliv před tím (1. díl ze 2)

Healthy-Foods

autor: Matt Frazier

Čím víc vím o zvycích, tím víc věřím, že v jednoduchosti je největší síla – zvláště, co se týká jídla.

Nemám rád omezování počtů, co se jídla týká. Lidé mi často píší, proč k receptům nedávám nutriční hodnoty – a já odpovídám, že si nemyslím, že to k něčemu je, snad kromě případů, kdy je ve hře extrémní shazování váhy.
Jídlo a čas, který jím strávíme, bychom si měli užít. Je to jedno z největších potěšení v životě, a omezovat ho komplikovanými pravidly a počty je zcela nepřirozené.

V jednoduchosti je síla

Jednoduchost je důvod, proč se tak rozšířil manifest o třech větách Michaela Pollana z knihy In Defense of Food (Jezte jídlo. Hlavně rostlinné. Nepřejídejte se.) Byla to nejspíš přitažlivost tohoto sloganu, která Pollana vedla k sepsání Pravidel jídla, další skvělé knihy plné krátkých, zapamatovatelných rad jako „jezte jenom to, co by za jídlo označila i vaše babička.“

Zde následuje seznam mých jednoduchých pravidel týkajících se jídla, kterými se řídím já. Nebudou tak jednoduché a chytlavé, jako ty od Pollana, ale jsou upřímným vyjádřením toho, co já považuji za tu nejzdravější stravu. Ne pouze tento měsíc, nebo do doby, než zhubnete pět kilo, ale na celý život.

1. Nejezte polotovary – vybírejte si celozrnné, nerafinované produkty

Tohle by nemělo být překvapení. Je na prvním místě proto, že pokud byste měli zapomenout všechno, co jste o zdravém jídle slyšeli, a zapamatovat si jen tři slova – jezte celozrnné potraviny – i tak byste velmi razantně vylepšili způsob, jakým se stravujete. Tato jednoduchá rada jde přímo proti tomu, jak se lidé na Západě stravují a říká, že bychom měli odmítnout lákavé pseudo-jídlo, které nám potravinářské firmy vnucují.

Co toto pravidlo znamená konkrétně?

– hnědou rýži namísto bílé
– ovoce namísto džusu
– celozrnná mouka namísto bílé
atd.

2. Jezte hlavně rostlinné potraviny.

Nechci po vás, abyste se stali vegetariány nebo vegany, pokud jimi už nejste a nechcete se jimi stát – pokud chcete, milerád vám k tomu dám nástroje a snad i nějakou inspiraci, ale není mým posláním lámat ty, co nejsou připraveni.

Na rozdíl od spousty dalších vegetariánů a veganů si nemyslím, že by zvířecí produkty jako takové škodily zdraví (vyjma mléčných produktů – nemyslím, že by pití mléka jiného živočišného produktu dávalo jakýkoliv smysl). Viděl jsem, že lidem se může dobře fyzicky dařit, ať už se stravují všežravě, nebo vegansky, a myslím, že naše těla si umí dobře poradit s obojím.

Problém s masem podle mě je, že ho lidé jedí moc. Zatímco naši předkové měli mezi úspěchy v lovu a tudíž dostupností masa přestávky i několik dnů, pro moderního člověka je každý den hostinou po úspěšném lovu. Množství kalorií v mase dává jen málo místa ostatnímu jídlu a pro zažívání jde o nálož, díky které se cítíme těžcí a plní hodiny po jídle.

Ve spoustě zemí lidé používají maso jen pro chuť, nebo jako předkrm, ale nikoliv jako hlavní součást velkého jídla. Pokud chcete dál jíst maso, tak tohle je podle mě zdravá cesta.

3. Vařte si vlastní jídlo

První pravidlo, které říká, abyste pokud možno nejedli polotovary, vás téměř donutí vařit si vlastní jídlo. Nicméně, zařadil jsem toto pravidlo výslovně, protože jde proti tomu, jakým si spousta lidí jídlo připravuje.
Nejde jen o přípravu jídla typu oběda nebo večeře – jakoukoli potravinu, kterou stojí za to jíst, lze připravit doma. Přiblíží vás to o krůček blíž tomu, co byste měli jíst, a dá vám to úplný přehled o ingrediencích, které jsou v jídle obsaženy.

Tady je pár věcí, které byste si možná chtěli chtít koupit, a které si snadno vyrobíte doma a bude vám stačit obyčejný mixér:

– hummus
– pesto
– omáčky: kečup, protlak, barbecue
– ořechová másla
– luštěninové mouky
– smoothie
– chleba
– sportovní drinky

4. Jezte hodně ovoce a zeleniny.

Mezi zastánci syrové a vařené stravy probíhá vzrušená debata. Někteří říkají, že syrová strava je lépe stravitelná, protože trávící enzymy v syrové stravě jsou vařením zničeny. Na druhou stranu, spousta jídla je nestravitelná, pokud není uvařená, a vaření je s námi po téměř celou dobu naší existence jako druhu (dost dlouho na to, aby ovlivnilo naši evoluci).

Zde zastávám střední cestu a jím potraviny syrové i vařené. Ale protože jsme tak navyknutí na vařené jídlo, musíme se vědomě snažit jíst více syrové stravy.

Jedním z nejlepších návyků, které si můžete vypěstovat, je dát si každý den ráno smoothie a odpoledne salát. Když k tomu přidáte trochu ovoce jako svačinu během dne, tak bez velkého přemýšlení jíte velký podíl syrové stravy. Což mě přivádí k pravidlu číslo 5.

5.Každý den si dejte smoothie a salát.

I kdybyste zbytek dne jedli cokoliv, klidně se s vámi vsadím, že tolik neztloustnete, pokud si každý den dáte smoothie a salát.

Jasně, pokud si dáte oběd v Mekáči a večeři v KFC, tak se vám asi povede přibrat pár kilo.

Vtip je v tom, že smoothie a salát fungují jako „majáky,“ které vás drží na cestě a připomínají vám, jak skvělé je jíst opravdové, skutečné ovoce a zeleninu a jak dobře se po tom cítíte. Když svůj den začnete smoothie, Mekáč už se nebude jevit jako dobrý nápad na oběd. A když začnete uvažovat nad večeří, salát vám pomůže si dobře vybrat.
Tímto způsobem se dvě jídla denně změní na tři, čtyři…a nezbude už moc místa na špatné jídlo.


…pokračování za týden

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>