10 rad, jak jíst zdravěji než kdykoliv před tím (2. díl ze 2)

healthy-food-and-junk-food-700x418

autor: Matt Frazier

první díl článku zde

6. Nejezte příliš pšenice. (A vlastně žádného jiného jídla!)

Chápu, že se vám možná nechce přestat jíst chleba a těstoviny. A to je v pořádku – ani mě ne.
Ale v naší kultuře je tolik potravin založeno na pšenici, že je klidně možné, aby byla obsažena v každém jídle, které jíte, aniž byste si to uvědomovali. Spoléhat se takto jednostranně na jednu potravinu nedává žádný smysl, i kdybyste nechali stranou všechny argumenty, které vedou špičkové sportovce k tomu, že pšenici vyřazují ze svého jídelníčku.

Různí lidé mají na pšenici různou citlivost. Někteří tráví lepek jen velmi těžko a neefektivně. Jiní mají citlivost o dost menší a lepek pro ně nepředstavuje problém, i tak se ale může negativně projevit na úrovni jejich energie. Problémy s lepkem se týkají i 100% celozrnných výrobků, ne pouze bílé rafinované mouky (které se sportovci beztak vyhýbají, s výjimkou určíté specifické doby před tréninkem).

Dobrou zprávou je, že k pšenici existuje dlouhá škála alternativ, obzvláště co se týká těstovin, základu jídelníčku každého běžce. Moje oblíbené jsou špaldové, ale existuje spousta jiných variant z rýže, quinoi a dokonce i cizrny.

Můj návrh je, abyste nevyškrtli pšenici z jídelníčku úplně, ale omezili ji na jedno jídlo denně, nebo ideálně na několik málo jídel týdně – to samé doporučuji pro jakékoliv jiné jídlo.

7. Jezte širokou paletu různých jídel.

Pokud nechcete jíst stravu založenou na vegetariánských principech, pak je pravděpodobné, že ji vnímáte jako proces, který vám něco bere. Možná je hlavní složkou vašich jídel maso a bez něj by toho na talíři moc nezbylo.

Ale realita je o hodně jiná. Pokud přemýšlíte nad tím, co jíte, a nespoléháte se na „junk food,“ dopadne to tak, že vám v jídelníčku spousta potravin naopak přibude. Budete totiž muset vystoupit ze své běžné rutiny a prozkoumat nové cesty, jak doma, tak v restauracích.

Pro vaše zdraví to je dobrá zpráva. Znamená to, že se vám v jídle dostane široké spektrum vitamínů a minerálů a nestane se vám, že některých budete mít moc a jiných málo, což hrozí, pokud byste jedli to samé jídlo pořád dokola.

8. S výjimkou jednoho smoothie denně, nepijte kalorie.

Pokud se trochu zajímáte o zdravou stravu, tohle pro vás není nová informace.

V zásadě to je zopakování pravidla „jezte skutečné jídlo,“ protože většina pití s větším obsahem kalorií je průmyslově zpracovávaná.

Protože pití, včetně ovocných džusů, zabere ve vašem žaludku jen málo místa, je poměrně jednoduché přijmout jimi velké množství kalorií dříve, než se cítíte být nasyceni.

Toto pravidlo se týká i smoothie, protože když přijímáte ovoce rozemleté do smoothie, sníte ho mnohem více, než kdyby bylo vcelku. Pokud jsou smoothie vyrobeny ze skutečného ovoce, jsou pro mě v pořádku, protože jde o skvělý způsob, jak začít den s čerstvým ovocem a zeleninou v žaludku.

V každém případě ale přestaňte pít sycené limonády, včetně těch dietních. Je to cukrová voda s kofeinem (nebo, a to je ještě možná horší, oslazená falešným cukrem) a ve zdravém způsobu stravování nemá co dělat.

9. Jezte když máte hlad, ale ujistěte se, že ten hlad opravdu máte.

Jídlo je jedním z životních potěšení, a pokud si budeme dávat nějaké množstevní omezení, tak se potěšení vytrácí. Alespoň pro mě.

Naštěstí, pokud jíte dobré jídlo, není nezbytné omezovat jeho příjem, pokud nemáte vážné problémy s nadváhou. Jak už jsem několikrát zmínil, pokud jíte jídlo, které obsahuje všechny své původní živiny a jíte ho ve formě, které je blízké jeho přirozené podobě, vaše tělo vám samo řekne, že už má dost.

Tedy, pokud dáte tělu šanci říct vám, že má dost. Pokud s jídlem spěcháte, předbíháte systém a můžete tak do sebe dostat o hodně víc jídla před tím, než vám žaludek stačí říct, že má dost. Takže nepospíchejte, pořádně kousejte a dávejte pozor na to, jak se cítíte.

Japonci mají frázi hara hači bu, která znamená jíst jen do té doby, než se cítíte najezení na 80%. Funguje to dobře, protože mezi tím, jak jíte a tím, jak vám žaludek dává vědět, nakolik je plný, je prodleva. Dávejte pozor na to, jak se cítíte, a zkuste si všímat znamení, že máte přestat jíst – namísto toho, abyste se snažili sníst všechno, co máte na talíři, nebo jedli do doby, než skončí seriál, na který se u jídla díváte.

10. Čas od času tohle desatero porušte.

Pro mě jsou tyto pravidla naprostým základem. Pokud jste ale v oblasti zdravého stravování noví, myšlenka na to, že si určité jídlo už nesmíte nikdy dát, akorát ničí vaše dlouhodobé cíle.

Neříkám, že byste je měli porušit všechny. Některé z nich – jako jíst pouze rostliny – v sobě mají etický rozměr. Pak je asi porušovat nebudete chtít.

Ale z velké části platí, že určitá flexibilita v přístupu k jídlu je zdravá a pro vás jako celek lepší, než být naprosto striktní stran každého jídla ve vašem životě.

Takže čas od času tyhle pravidla porušte. Pro někoho to znamená mít jednou za týden „cheat day,“ kdy můžete jíst doslova, co chcete, a zbytek týdne být super-poctiví. Pokud vám takový extrém nesedí, udělejte si jiný plán.

Nejlepší bude, když se budete snažit dojít do bodu, kdy žádný plán potřebovat nebudete. Užijte si pak ten moment, kdy poznáte, že zdravý způsob stravování je do takové míry součástí vašeho života, že už nejste v nebezpečí „sejití z cesty“ kvůli jednomu prohřešku.

A nezapomeňte… Jo, začít!

Na té úplně nejzákladnější úrovni jde o to, začít si vařit své vlastní jídlo z dobrých surovin. Znamená to víc plánovat, obětovat víc času a nejspíš i peněz. Ale s postupem času to půjde snadněji, brzy se z toho stane zvyk a tento způsob stravování se pro vás stane druhou přirozeností.

A dlouhodobě to znamená více času a peněz v podobě dlouhého, zdravého života a menší útraty za lékařskou péči.

Nejlepší doba, kdy začít, je teď. Jakmile začnete, slibuji, vám, že se budete divit, proč jste nezačali dřív.

Pavel Houdek

Pavel Houdek je dlouholetým studentem bojových umění a sportů. Posledních šest let se věnuje reálné sebeobraně a ozbrojenému boji (nože, tyče). V současnosti působí jako šéfinstruktor projektu moderni-sebeobrana.cz.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>