10 pravidel nekončícího nárůstu svalů Jaye Cutlera

jay_cutler

Čtyřnásobný držitel titulu Mr. Olympia – Jay Cutler je profesionálem v oblasti kulturistiky. Jay je přátelský, skromný a čestný. Je to někdo jako váš soused, obyčejný člověk, který akorát zvedá velmi vysoké váhy.

Setkáte-li se s Jayem, nebude zahlcovat váš mozek různými ověřenými tréninkovými plány a různými složitými postupy. Jeho rutiny jsou ve skutečnosti téměř legendární, nenajdete v nich mnoho nových věcí. Většinou prostě jen zvedá určitá závaží, avšak ne v každém případě. Mnoho jeho fanoušků chce vědět, co je tajemstvím jeho tréninku a jeho výživy. Jay Cutler však žádné tajemství nemá.

Zde je 10 pravidel Jaye Cutlera pro maximalizaci fyzického potenciálu, avšak se zachováním zdravého rozumu.

Pravidlo 1: využijte toho, co funguje

Jay moc často nedělá různá „exotická“ cvičení, ani cvičení plná zbytečností, jen aby upoutal pozornost. V jeho trénincích se za posledních 20 let mnoho nezměnilo, dělá stále podobné cviky a pohyby. Viděli jste ho dělat bench-press, dřepy, veslování, pullovery, stahování kladky a bicepsové zdvihy na Scottově lavici. Proč? Protože tyto cviky fungují. Tyto cviky jsou vhodné i pro velice zoufalé kulturisty, stejně tak pro kulturisty s podobnou genetikou, jako má Jay.

Pravidlo 2: přidávejte série, ne opakování

Starým pravidlem je, že větší části těla pro růst potřebují 12 až 16 sérií. Vy asi nejste osobou, která chce čtyřikrát vyhrát titul Mr. Olympia. Mnoho kulturistů přidává opakování, Cutler však preferuje dělat jen několik opakování s těžkou váhou, radši si přidá série navíc. Jay říká: „Nemůžete dělat tolik opakování, jinak se spálíte.“ Toto pravidlo ve velké míře přispívá k hustotě jeho svalů.

Pravidlo 3: odpočinek

Začátečníci mohou dosáhnout výborných výsledků, když dělají full body tréninky. Pro pokročilé je však lepší split trénink. Neexistuje žádná náhrada za dobře navržený split trénink. Jay trvá na tom, že dostatek odpočinku je nutný. Každá svalová partie si u každého člověka musí odpočinout. Důležitý je i spánek. Každý člověk je ale jiný, v případě spánku to tedy ví nejlépe člověk samotný. Jay říká: „Potřebuji mít jistotu, že se dostatečně vyspím, je to ta nejdůležitější věc.“

Pravidlo 4: nesmíte však odpočívat moc

Většina lidí si myslí, že mezi sériemi by měla odpočívat tak dlouho, jak potřebuje. Jay s tímto však nesouhlasí. Málokdy mezi sériemi odpočívá déle než minutu a to i mezi svými nejtěžšími sériemi. To mu umožňuje více růst, více jíst a zůstat tak obrovským celoročně. Studie z univerzity v New Jersey poukazuje na fakt, že osoby, které měly třiceti sekundové pauzy mezi sériemi na bench-pressu, spálily o 50% více kalorií než ti, kteří mezi sériemi odpočívali 3 minuty. Další studie z univerzity v jižní Karolíně zjistila, že muži, kteří odpočívali minutu mezi sériemi, dosahovali větší síly a objemu svalů než muži, kteří odpočívali 4 minuty. Větší, štíhlejší a silnější? Na co ještě čekáte?

Pravidlo 5: zdvojnásobte, pokud to potřebujete

Když Jay pociťoval potřebu, procvičit nějakou část těla dvakrát týdně, udělal to. Proslavil se tím, že někdy cvičí dvakrát týdně záda. Na prvním tréninku dělá svislé a mrtvé tahy, na druhém však dělá různé vodorovné tahy.

Pravidlo 6: vyhodnocovat, pak přehodnocovat

Konkurenční kulturisté musí nemilosrdně kritizovat své postavy, protože si můžou být jisti tím, že komise pak bude dělat to samé. Jay soutěžil šestkrát na Mr. Olympia, než konečně vyhrál. A sám řekl, že tyto prohry ho dovedly k vítězství. Před lety si uvědomil, že jeho záda a nohy potřebují doladit, aby byly schopné určité konkurence, upravil jejich trénink. Trénink udělal tvrdším a náročnějším.

Pravidlo 7: věřte svému tělu

Množství informací o bodybuildingu ve vaší hlavě roste exponenciálně. Můžete tam najít mnohem více, než si můžete přečíst. Důležité je, jak se cítíte. Poznáte mnoho – kolik dělat opakování, jak vysoké zvedat váhy, kdy trénovat atp. Asi si myslíte, že Jay neustále hledá drobné triky, které mu pomohou maximalizovat jeho výkon. Jeho hlavním nástrojem k dosažení úspěchu je to, že poslouchá svoje tělo a řídí se tím, jak se cítí.

Jay říká: „Trénuji, kdykoliv se cítím připravený k tréninku“. Ignoruje vědecké výzkumy, které říkají, že nejlepší je trénovat na konci dne. Navíc dodává, že to, co funguje dnes, nemusí fungovat zítra.

Pravidlo 8: nebojte se improvizovat

Máte naplánováno 6 sérií dřepů, ale po čtvrté sérii jste „mrtví“. Máte svačinu v ruce, ale nemáte k dispozici mikrovlnku, abyste ji mohli ohřát. Co dělat? Dělejte to, co musíte, bez ohledu na to, co byste měli dělat. I když Jay ví, že je důležité mít plán, říká, že byste se nikdy neměli úplně řídit rutinou. Mnozí si mohou myslet, že je to návod, jak si „zničit“ řád ve svém tréninku, není to tak. Jay říká, že tento přístup mu pomáhá udržet věci zábavné a zajímavé. Je to prý to, co ho vrací do posilovny po celé roky.

Pravidlo 9: jezte jako šampion

Pokud nechcete být držitelem titulu Mr. Olympia, neznamená to, že byste neměli mít správně sestavený jídelníček. Strava vám může pomoci ke změnám na vašem těle, na zdraví a na vašem celkovém sportovním výkonu. „Říkám lidem, aby sestavení jídelníčku věnovali stejně úsilí, jako věnovali sestavení tréninkového plánu“, řekl Jay. Začnete-li takto přemýšlet, brzy se dočkáte obrovské změny bez ohledu na váš cíl.

Pravidlo 10: „quad-centrate“

Procvičení nohou je důležité, nezapomínejte, že neexistuje žádná náhrada za „quad-centrate“. Jayova rutina zahrnuje, leg press, hacken dřepy, přední dřepy a výpady. Díky této rutině zasáhnete svaly na nohou ze všech úhlů a svaly ze všech úhlů zároveň porostou.

Zdroj: http://www.bodybuilding.com/fun/jay-cutlers-10-rules-of-never-ending-growth.html

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>